close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

ההורמונים בלידה- להקשיב ולפעול

מכללת אלימה- קורס תומכות לידהט ניסן, תשעב01/04/2012

מתוך קורס תומכות הלידה של מכללת אילימה אנחנו מביאים מספר עצות לתומכת הלידה. לדעת לעזור, לאפשר זרימה.

תגיות:
צילום: יח"צ מכללת אילימה

במאמר זה ננסה ב"ה להתבונן במהלכים ההורמונים המתרחשים בלידה ועל ידי שנבין את מנגנון הפעולה שלהם נוכל לדייק יותר בדרך הפעולה ובאמצעי התמיכה שנגיש ליולדת.

ההורמונים הינם שליחים – חומרים המופרשים אל מחזור הדם מנקודה 1 אל יעד כלשהו על מנת לפעול ולהפעיל פעולות רבות ומגוונות. ההורמונים השותפים בתהליך הלידה הינם רבים אך אנו לעניננו נתמקד ב-3 מרכזיים.

האוקסיטוצין האדרנלין והאנדורפינים

האוקסיטוצין – המכונה גם הורמון האהבה/הנתינה. הורמון המופרש בקשר של ידידות, אהבה, (בקשר היחוד בין איש לאישה) בזמן הנקה בין אמא לתינוק וכן במהלך ההריון והלידה.

לעניננו נתמקד בפעילותו בזמן הלידה: כאן הוא גורם לרחם להתכווץ ודוחף את התינוק לכוון היציאה. כלומר למעשה הוא האחראי לצירים שמקדמים את כל תהליך הלידה הוא שומר על "הזרימה של הלידה" מאפשר לאם לשמור על צירים אפקטיביים עד לידת התינוק ויציאת השיליה (ואחר כך התכווצות הרחם והפרשת החלב).
הורמון האוקסיטוצין "רגיש" לאדרנלין– כלומר כשרמות גבוהות של אדרנלין מופרשות מעוכבת הפרשת האוקסיטוצין- ומכאן יש שיבוש בכל המהלכים עליו הוא אחראי.
במצב שהאשה נמצאת בסביבה תומכת– נעימה, סומכת על עצמה, קשובה לעצמה, החדר מחומם, האוירה טובה- ההורמונים מופרשים בצורה טובה יש זרימה טובה של הלידה.
אך במצבים של קור, פחד, ריחות לא נעימים, רעש, הפרעות, הסחות דעת, דאגה, התערבויות לא נעימות, התערבויות הורמונאליות ועוד.... משתבשת הפרשת האוקסיטוצין, ישנה האטה של תהליך הלידה עקב ירידה בצירים– והלידה עלולה להיתקע, להשתבש וכאן עלולות להתווסף עוד התערבויות שעלולות עוד להחמיר את המצב– ומכאן עולה הצורך במשככים בגלל חוסר יכולת להכיל את הכאב ועולה הצורך ללידות מכשירניות וניתוחים.

האדרנלין- הורמון המופרש בזמן שהאדם נמצא בסכנה והגוף מתנהג בצורה הישרדותית האדרנלין שייך למערכת העצבים הסימפטטית. כתגובה להפרשתו הגוף מגיב ב:

דפיקות לב מואצות
הגוף משדר מצב חרום
יתכן צורך לברוח/להלחם לכן מכוון כוחות לגפיים על מנת שתתאפשר בריחה/התקפה.
ללב על מנת שיעבוד יותר חזק
לריאות על מנת לספק יותר חמצן
למוח על מנת לאפשר: ערנות, דריכות,תפקוד טוב.

במקביל מצמצם אספקת דם למערכות פנימיות כי כעת מרכזים כוחות איפה שמוכרחים איפה שלא מוכרחים הגוף מכווץ כלי דם ומזרים פחות דם. למע' פנימיות-עיכול, ולבלוטות שונות.
נשימה מהירה
עליה ברמת סוכר בדם
עליה בלחץ הדם
כיווץ כלי דם
זרימת דם מואצת לשרירי השלד (גפיים)

בלידה ישנם מספר שלבים

במהלך "מסע הצירים" מחיקה, פתיחה והתקדמות התינוק בתעלת הלידה, יש צורך שהאדרנלין יופרש ברמות נמוכות והגוף יגיב בעלית האוקסיטוצין שתקדם את הלידה. בשלב הזה האשה צריכה בעיקר להרפות, לשחרר להכיל את הציר ולתת לו לעבור דרכה, בשלב המעבר וכן בשלב יציאת התינוק רמת האדרנלין עולה וכאן תפקידו לשמש כזרז על מנת לאפשר את "רפלקס פליטת התינוק" שזהו שלב שיכול להיות טבעי וללא מאמץ. (שיבושים הורמונאליים –התערבויות, חוסר חיבור של האם כתוצאה מהסחת דעת, הנחיה לא נכונה ועוד, יכולים לגרום לשיבוש ברפלקס זה).
לאחר לידת התינוק האדרנלין מופרש ברמות גבוהות על מנת לספק ליולדת כוח לטפל ולהגן על תינוקה.

האנדורפינים- נחשבים לחומרים נרקוטים המיוצרים בגזע המוח בשליה וע"י העובר הם מופרשים בזמן שהגוף במתח פיזי מעבר לרגיל ובמצבי כאב הפרשתם גורמת לשיכוך כאב ולתחושה נעימה ונינוחה (זו אחת הסיבות להרגשה הטובה לאחר פעילות גופנית מאומצת).
במהלך ההריון רמתם עולה ובלידה רמתם הגבוהה מאפשרת לאם להיות מעט מנותקת מהכאב, בזמן יציאת התינוק רמתם בשיא על מנת לאפשר לאם להתמודד עם הכאב ובמקביל להיות מרוכזת פנימה בהקשבה פנימית.
גם לאחר הלידה רמתם עדיין גבוהה באם ובתינוק על מנת לתת לאם כוחות לקבל באהבה ובשמחה ובהתענינות את התינוק.
רמתם יורדת בצורה דרמטית כיומיים לאחר הלידה ולכן הוטבע המושג "דכאון היום השלישי" יום רביעי חמישי מעט עולה ואז יורדת בהדרגה. במשך שלושה שבועות עד חזרה למצב הטרום הריוני.

לאחר שהבנו את מנגנון הפעולה וההשפעה של ההורמונים נוכל לסכמו בתמצות

אדרנלין עולה ואוקסיטוצין יורד – לידה מתעכבת.

ומכאן נוכל להתבונן ביתר דיוק בצרכי היולדת ולתת לה את המענה הנדרש.

ונסקור מספר נקודות:
1. נקודת מוצא – התערבות גוררת התערבות בשעה שאנחנו מתערבים במנגנון הכל כך עדין ומדוייק שברא ה' הרי שהתהליך הטבעי שובש ואז עולה הסבירות שהוא יוביל לשיבוש נוסף.
למשל ברגע שהתחילו לתת זירוז דוגמת "פיטוצין" (הורמון סינטטי הדומה לאוקסיטוצין הפיזיולוגי) עוצמת הצירים הגבוהה וחוסר מרווחי המנוחה ביניהם יגביר את הסיכוי שהאשה לא תצליח להכיל את הכאב ותזדקק למשכך כאבים.

דוגמה נוספת: ברגע שניתן אפידורל – ישנם מקרים רבים שקצב הצירים מואט והלידה מתעכבת לכן במקרים רבים אחרי אפידורל ניתן גם פיטוצין על מנת לקדם את הצירים

ושוב התערבות גוררת התערבות ואז כבר יש מספר שיבושים במנגנון ואכן בלידות עם אפידורל עולה מאוד הסבירות ללידות מכשירניות ולניתוחים.

לכן כל כך חשוב להכין ולהסביר ליולדת לפני הלידה על מנגנון ההורמונים ועל התערבות גוררת התערבות על מנת שבשעה שתחליט תבין שלכל בחירה יש משמעות לטוב ולמוטב. ואנחנו מצידנו ננסה לסייע לצמצם התערבויות אם אין הכרח וכמובן אם זו גם בחירת היולדת.

2. אחד מתפקידנו כמלווה הוא להגן, לשמור על היולדת כי אנו מבינות שכל מצב בו היולדת תחוש מאוימת, בסכנה, חשיפה, עלול להביא לעלית אדרנלין ירידת אוקסיטוצין – עיכוב בלידה.

וכאן יש מגוון רחב של פעולות פשוטות כמו – לדאוג שהחדר מחומם שהאור לא מסנוור , שהדלת סגורה, שאנשים שלא צריכים להיות שלא יהיו, שאמירות פוגעות ו/או מעליבות לא ישמעו, כאן עלינו לעשות ככל יכולתנו על מנת לשמש בולם זעזועים שסופג ולא מעביר. מה שהיולדת לא מוכרחה להתעסק ולשמוע עדיף לצמצם.

3. עבודת צוות -
יש לזכור כי כרגע עדיין רוב הלידות מתרחשות בבתי החולים וצריך להכיר ולהבין את זירת ההתרחשות –ממה היא מורכבת, אנחנו היולדת והמלווה מגיעות כ"אורחות" ואומנם האורחת מאוד רצויה וחשובה אבל– חייבת להיות הבנה של מסגרת היכולות, הכוחות שביה"ח יכול לתת וכן הבנה של איך זה נראה מהצד שלו-של צוות בית החולים.
יש כאן צוות רפואי – שליחי מצווה שעושים עבודתם לילות כימים ומתמודדים עם המון לחץ, עייפות, נסיונות – וקשה להצליח להשאר תמיד בגדלות מאור פנים ושמחה לכל אחד לפעמים הם פשוט מותשים, חלקם לא מבין מה חשוב להתמודד עם הכאב ולמה לא לקחת עזרה כמו אפידורל, בשביל מה לסבול ? רובם כבר חוו מקרים של לידות שהסתבכו – הם היו מעורבים והם משתדלים לעשת הכל בכדי שזה לא יקרה שוב כי האחריות עליהם ולכן להבין, ללמד כף זכות, לכבד- ובתוך כך להצליח להעביר את הדברים החשובים ליולדת ולעיתים לעמוד עליהם ולסרב להצעותיהם אבל ברגישות בחכמה ובכבוד!!!

המשימה שלך היא ליצור את שיתוף הפעולה –את התחושה והאוירה שכולנו יחד כאן בשבילה- (זה לא חס ושלום אנחנו-הם) ולכן גם כשנאמרים דברים/ נעשות פעולות שלא נראות לנו, שפוגעות שלא מכבדות את היולדת או אותנו – להבליג, לבלום ללמד כף זכות. וזו עזרה עצומה ליולדת כי בזכות כך האוקסיטוצין יופרש הלידה תזרום והסיעתא דשמיא וודאי שתגדל.

4. הקשבה -
"ונתת לעבדך לב שומע" מלכים א' פרק ג' ט'
עצם ההקשבה היא נתינה נפלאה שהתומכת מעניקה ליולדת ומסייעת לה בכך להיות קשובה לעצמה, קשובה לתהליך, ההקשבה נותנת ליולדת את ההרגשה הכל כך חשובה שאת מבינה אותה. שאת איתה בתוך המסע. ההקשבה מאפשרת זיהוי מצוקות, ובעקבות הזיהוי יש אפשרות לדיוק במענה ובצרכים הנדרשים לה.
להקשיב זה הרבה יותר מלשמוע, להקשיב זה להיות פנויה מחשבתית, רגשית –טכנית כמו כלי ריק המחכה שימזגו לתוכו.
הקשבה דורשת פניות – הכיני עצמך לכך ואם את מוכרחה להתנתק על מנת להתקשר, להתפנות, לאכול "בקשי את רשותה" וחכי לזמן המתאים ועשי זאת בקיצור. שלא תרגיש נטושה- מאויימת- והאדרנלין יתחיל לטפס. הקשבה דורשת התבטלות – להיות שם בלי שיפוט לכבד את אופיה צניעותה ופרטיותה.

ההקשבה מאפשרת:
פורקן רגשי – בכי,צחוק, צעקה – אל תנסו להשתיקו.
חשוב לאפשר לה לבטא את רגשותיה , פחדיה
זה בסדר אם יברח לך... תרגישי נח לבכות לצעוק....
המטרה היא ליצור מרחב בטוח שהיולדת תחוש מוגנת ותאפשר לעצמה להתנהג כפי שמתאים לה.

כמה עצות איך ליישם את הנאמר:
להיות בקשר עין מאוד חשוב. קשר מגע אם מתאים ומה שמתאים.לעודד כל הזמן – בדרך המתאימה לה.לא לבטל את הכאב.להקשיב למה שהיא אומרת – ולחזור על דבריה על מנת לוודא שהבנת.להקשיב עם הלב וכל החושים לדברים שנאמרים ולדברים הנסתרים בין המילים.חשוב לבדוק שאני ממוקדת ביולדת ולא בתפאורה.ולוודא שהעזרה שאני מגישה מסייעת ורצויה עדיין.

5. להזכיר ליולדת להיות בשליטה – לעזור לה להחליט
כשהיולדת מחוברת לעצמה – ולתהליך היא בוחרת, היא מחליטה, ההורמונים זורמים נכון כשהיולדת מאבדת שליטה – מרגישה שעושים לה , מחליטים בשבילה, לא יודעת מה קורה. היא נלחצת אדרנלין עולה האוקסיטוצין יורד – והלידה מתעכבת/משתבשת להתמקד בציר הזה – מתחיל – מגיע לשיא ויורד - ולסייע לאורכו - זה נותן תחושת הכלה –שליטה.

6. לעזור ליולדת להתחבר לתפילה – לעת הרצון העצומה
להזדמנות הכל כך מיוחדת שתפילותיה קרובות ונשמעות שהיא יכולה להעביר את הקב"ה מכיסא של דין לכיסא של רחמים והיא יכולה להפוך את הלידה להתעלות התגברות ומציאת כוחות עצומים המצויים בה.
ועל ידי כך להתרומם משיא הכאב והגשמיות לרום התפילה והדבקות. מעבר לתועלת העצומה הרוחנית המושגת יש כאן תחושה של שמחה, סיפוק, מימוש הזדמנויות- שעוזרים להיות במקום המאפשר זרימת הורמונים טובה –והתפתחות תקינה.

7. להאמין שהיא מסוגלת- ולהעביר לה את האמונה הזאת. – בפה בעיניים במגע בנוכחות זה יהדהד אליה ויתן לה הרבה כוחות.

לקט מתוך קורס תומכות לידה – מכללת אילמה

ב"ה שנזכה להיות שליחות נאמנות.

הוסף תגובה
צילום: יח"צ מכללת אילימה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה